söndag 7 december 2014

Gissningar inför EM i Ungern/Kroatien

Hej!

Efter en härlig dag fylld med energi från från ungdomslaget jag är tränare för kommer lite gissningar och TV-tider inför stundande EM.


Jag var och såg genrepet i Helsingborg, där svenskorna tog den andra raka skalpen på världsmästarna från Brasilien.Några av brasilianskorna såg jag i januari, när de spelade i det österrikiska mästarlaget Hypo Niederösterreich.

Den smidiga brasilianska landslagsmålvakten 
Barbara Arenhart värmer upp.
Då i Hypo nu i Baia Mare (Rumänien).

Hur går det för Sverige i EM?

I Helsingborg Arena blev jag positivt överraskad över att det svenska landslaget redan kommit en bra bit med det nya tänket i anfallsspelet, Jag såg dem träna i oktober i Lund och skillnaden är markant. Det gör förstås att media börjar prata medaljer och jämföra med EM-silvret 2010. Kan Sverige gå till final? Finns alla pusselbitar på plats?

Jag skulle vilja säga att de flesta finns där, men om det räcker hela vägen till en ny EM-final är jag mer osäker på. Kanske en semifinalplats, men mer troligt en match om 5-6 plats.

Vilka lag går vidare till semifinalerna?

Från A+B halvan känns Danmark (grupp B), som ett givet lag. Allt annat är en riktig besvikelse. Vilket blir då det andra laget? Ja grupp A är för mig totalt oviss. Ungern (grupp A) har sin allra viktigaste spelare Anita Görbicz på läktarplats (gravid) och en annan viktig nyckelspelare, Zsuzsanna Tomori, kan spela både helt fantastiskt och totalt uruselt. Jo laget spelar på hemmaplan, men jag tror faktiskt inte att de klarar pressen på en guldmedalj utan floppar och får spela om 5-6 plats.

Vem tar platsen efter Danmark? Jag gissar på Norge (grupp B) eller Spanien (grupp A), men känner egentligen för att helgradera med Polen (A) och Rumänien (B).

Från C+D halvan tror jag att Kroatien (grupp C) och Montenegro (grupp D) lägger beslag på de andra två semifinalplatserna. Med varning för Sverige (C) och Nederländerna (C).

Vilka lag gå vidare till EM-final?

Efter att ha läst om resultaten i förberedelserna och sett en del av matcherna är min gissning Danmark och Kroatien. Men vilket av lagen som tar guldmedaljen vågar jag inte sia om. Det kan gå precis hur som helst.

Per Johansson siade i Flincks podd - lyssna här

Vem blir skyttedrottning i EM 2014?

Det finns ett helt koppel av duktiga målfarliga spelare

Ann Grete "AG" Nørgaard.
  • Den danska vänstersexan Ann Grete "AG" Nørgaard leder skytteligan på hemmaplan.
  • Montenegros vänsternia Marija Jovanovic är etta i den franska ligan.
  • Tyskornas högernia Shenia (Evgenija) Minevskaja finns på första plats i den tyska ligan.
  • Tar vi en titt i Champions Leagues skytteliga finns det fyra heta spelare som ligger på andra plats - V9 Karolina Kudlacz (POL), V9 Saskia Lang (GER), M9 Cristina Neagu (ROU) och vår egen Ida Odén.
Jag sätter en slant på den danska urkraften på vänsterkanten i form av AG.

TV-tider för gruppspelet

Himlans roligt att TV4-gruppen sänder MÅNGA matcher från detta mästerskap. Extra roligt nu när experterna har jättesvårt att se vilket lag som kniper EM-guldet. Ett "öppet mästerskap" är ordet inför det som drar igång om någon timme.

Obs att alla matcher sänds på webbeb - TV4 play premium. Och vissa matcher går i repris på TV12 eller TV4 sport.

sön 7/12   grupp A+B
               18.10 Norge-Rumänien (B) TV12
               20.25 Ungern-Ryssland (A) TV12
               20.25 Danmark - Ukraina (B) danska TV2
mån 8/12 grupp C+D
               17.55 Tyskland - Nederländerna TV12
               20.10 Sverige-Kroatien TV12
tis 9/12    grupp A+B
               18.15 Rumänien -Danmark TV4 Sport eller danska TV2
               20.25 Polen - Ungern TV4 sport
ons 10/12 grupp C+D
               18.00 Nederländerna - Sverige TV4
               20.10 Kroatien - Tyskland TV4 sport
tor 11/12  grupp A+B
               18.10 Ryssland - Polen TV4 sport              
               20.25 Norge - Danmark TV4 sport och danska TV2
fre 12/12  grupp C+D
               18.00 Sverige - Tyskland TV4
               20.10 Kroatien - Nederländerna TV12

Lördagen den 13/12 drar huvudrundan igång för grupp A+B och på söndagen den 14/12 är det dags för C+D.

Den nya loggan för EM 2016,
som går i SVERIGE.

Sist men inte minst så valde arrangörerna för nästa EM att dela ut lite reklam inför mästerskapet innan träningslandskampen i Helsingborg. Grupperna spelas i Stockholm (Sverige), Kristianstad, Helsingborg (Norge, om de kvalificerar sig) och Malmö (Danmark, om de kvalificerar sig). Som handbollsälskare och boendes i Skåne är det lite lätt coolt med TRE grupper på behagligt avstånd från Lund.

Väder och vind? Tja. Uppehåll eller ösregn... Vi hade säsongens första frost under natten, men plusgraderna är de som bestämmer trots att vi redan är inne på andra advent och julkalendern är i full gång.

Ha det så gott tills vi hörs nästa gång :-)

----

Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak - jag skriver ett tweet när ett nytt inlägg är publicerat (eller uppdaterat).

----

P.S. Du får gärna surfa in på www.svenskhandboll.se/elitdam där jag skriver regelbundet under säsongen 2014/2015 - bland annat "Pulsen på". Mailadressen dit är annette.andersson@elithandboll.se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar