måndag 15 juni 2015

En legendar gick ur tiden på sin 79:e födelsedag

I alla fall för oss som bor i Lund med omnejd och gillar handboll. Entreprenören och fastighetsägaren Arne ”Glasmästarn” Paulsson förlorade kampen mot cancern den 11 juni 2015. Han var en affärsman ut i fingerspetsarna med ett stort hjärta för både staden Lund och handbollen. Han sponsrade både Lugi HF och H34 Lund.

Glasmästarn i trädgården ovanför företagets huvudkontor.
I bakgrunden skymtar Domkyrkan.
Foto: Annette Andersson.

Jag hade förmånen att få träffa Arne på tu man hand i samband med några intervjuer under sommaren 2009. Artikeln publicerades, efter noggrann genomläsning och godkännande av Glasmästarn, på Allt om Handbolls gamla sajt.

Arne föredrog herrhandboll och kom under årens lopp med både roliga och raka kommentarer till mig, som föredrar damhandboll. Många är de kramar jag både fått och gett denne man som betytt så mycket både för staden och handbollen.

Som ett sätt att hedra hans minne kommer en repris på den artikel som publicerades 2009-07-22. Den handlar om bakgrunden till att det byggdes en ny handbollshall i Lund.

...

Fredagen den 19 september 2008 invigdes Färs och Frosta sparbank Arena (2014: Sparbanken Skåne Arena) eller Arenan, som man lite mer familjärt säger i Lund. Historien om hur den blev verklighet handlar mycket om en av våra eldsjälar inom handbollen – glasmästaren och fastighetsägaren Arne Paulsson.

Hur blev du intresserad av just handboll? 
- Det började när jag som 13-14 åring kom till Höör och arbetade som springpojke på ett glasmästeri. Här mötte jag Stig Mårtensson, spelare i Näsby IF, som låg i division 2 södra gruppen.

- På jobbet snackades det mycket handboll förstås. Senare blev jag utlånad till ett annat glasmästeri där Carl-Erik ”Stockis” Stockenberg och artisten Åke Moberg arbetade. De var stjärnor i storklubben IFK Kristianstad, som vann guld den säsongen (1949/50) och de två följande.

- Jag minns när jag hjälpte ”Stockis” måndagar efter söndagsmatcherna. Då blev det bara handbollssnack och inte mycket jobb. Som den gången det spelats en riktigt spännande match med 2-2 i halvlek och hur Kristianstad till slut vann. Den diskuterades förstås hela dagen efter, precis som folk numera gör efter fotbollsmatcher.

Till Lund flyttade Arne som 16-åring (säsongen 1952/53) och arbetade på CA Anderssons glasmästeri. Där var det också bara handbollssnack.

- Jag provade faktiskt också på att spela lite i IFK Lund. När Uno Kvist, som jag sett i Kristianstad, började spela i Lugi, så det blev det laget jag följde till en början.

Vad har gjort att du fortfarande går och tittar på handboll?
- För mig är handboll fruktansvärt roligt. Det händer något hela tiden och passar mitt temperament. 

Idag är du aktiv som sponsor – hur kom det sig?
- Jag började sponsra i liten skala då jag kände dem på kontoret. Det har med åren blivit mer och mer till båda våra Lundalag i högsta serien. Det rör sig om både pengar och bostäder, då vi hyr ut lägenheter till aktiva i A-lagen.

Men Arenan, hur blev den till? 
- För ganska precis 10 år sedan (1999) var jag och några handbollsmänniskor nere i södra Tyskland för att titta på lite spelare. Emme Adébo (Lugis sportchef) slängde ur sig ”Arne du har väl råd att bygga en sådan här sporthall till oss i Lund”. Jag skrattade och sa nej, men fröet var sått. Träbänkarna i Idrottshallen (byggd 1941) gillade jag aldrig att sitta på, så jag stod på ståplats i stället.

Vintern 2005 träffade Arne arkitekt Lars ”Jim” Asklund i skidbacken i S:t Anton (Österrike) och han berättade om ett tilltänkt kongresscenter med hotell och ishall samt bostäder på Klostergården i Lund på ca 30 000 kvadratmeter, som han höll på med. Arne tänkte väl inte mer på det annat än det han läste i dagspressen.

- En kväll när jag kom hem säger min sambo att det varit två politiker och sökt mig. Jag ringde upp och de ville träffa mig så snart som möjligt. ”Du ska bygga en kongresshall” var deras budskap till mig.

Arne svarade
 - Jag vill bygga en sporthall. Om jag får marken som Jim fått, betalar jag 30 miljoner extra för att få en normal hall. 80 miljoner räcker till bygget (kommunen bidrog med 50 miljoner).

Klubbarna kom med önskemål om B-hall, internationella mått och en riktig entré. Det hade inte kommunen pengar till, då skänkte han ytterligare 15 miljoner och fick mer byggrätt (till marknadspris).

Det första spadtaget togs den 17 april 2007, så det gick fort från beslut till handling. Däremellan åkte man tillsammans med klubbarnas styrelser till olika sporthallar i Danmark och Tyskland för att se vad som skulle kunna passa. Valet föll på Ikasts FS hall på Jylland (från nov 2008 FCM Håndbold), som arkitekten använt som modell.

- Kvar är att bygga de bostäder med grönområde, som är ritat och klart, men här är det en segare beslutsprocess. Tillika har jag drivit en idé sedan flera år, nämligen att bygga bostadsrätter, där handbollslagen sedan får intäkten, men än säger kommunen inget. Kanske kan det bli verklighet en dag.

- Jo förresten, skriv att jag fortfarande står och tittar på handboll, men nu från en av logerna, avslutar Arne med glimten i ögat.

Kuriosa 
  • Våren 2014 togs de första spadtagen för det nya bostadsområdet Arenaparken. Ganska exakt sju år efter det första spadtaget till Arenan. 
  • Arne Paulsson föddes 1936 i Helsingborg. 
  • När herrlandslaget spelade EM-kvalmatch mot Rumänien den 11 juni 2009 skvallrade speakern att Arne fyllde år (73) och han blev lite extra hyllad av publiken. Det var något han verkligen uppskattade.

----
Kontaktuppgifter
Mailadress: handbollsfreak@gmail.com
Twitteradress: @handbollsfreak - jag skriver ett tweet när ett nytt inlägg är publicerat (eller uppdaterat).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar